banner2 banner3 banner4

Weerbaarheid voor kinderen:
Kinderen komen vaak situaties tegen waarbij ze voor zichzelf moeten opkomen om zichzelf te laten horen, zich te laten zien of om niet het slachtoffer te worden van nare situaties zoals bijvoorbeeld pesten. Voor veel kinderen is dit een moeilijke opgave en een grote uitdaging om zo te reageren dat anderen rekening met hen houden en/ of om te gaan met pesten.

De meest voorkomende problemen van kinderen zijn:

  • Dat ze het lastig vinden om hun mening te geven
  • Dat ze gepest worden of zelf pesten
  • Dat ze geen nee durven zeggen
  • Dat ze bang zijn om fouten te maken
  • Dat ze dingen zwart-wit zien of alleen maar letten op wat ze fout doen
  • Dat ze niet mee durven doen

Gelukkig kan het ook anders! Stel je voor dat je kind..

  • Met plezier naar school gaat
  • Kan opkomen voor zichzelf
  • Pestgedrag kan stoppen
  • Meer zelfvertrouwen heeft
  • Fouten durft te maken

Welke vaardigheden heeft je kind nodig?

  • Een weerbare lichaamshouding en een sterke uitstraling
  • Een rustige ademhaling en kunnen ontspannen
  • Zichzelf kennen, weten waar ze goed en minder goed in zijn en wat bij hen past
  • Omgaan met gevoelens: wat is gevoel, wat voel ik en wat te doen als ik me niet zo goed voel
  • Positief denken
  • Nee durven zeggen
  • Eigen mening durven geven
  • Positief omgaan met anderen
  • Omgaan met buitensluiten en weer meedoen
  • Omgaan met bedreigen, chanteren en roddelen
  • Hulp durven vragen en zeggen wat je nodig hebt
  • Sociale vaardigheden, zoals een praatje kunnen maken en vragen kunnen stellen.
  • Kunnen reageren op digitaal pesten (alleen mogelijk bij individuele begeleiding)
  • Verdedigingstechnieken (alleen mogelijk bij individuele begeleiding)

In de weerbaarheidslessen voor kinderen gaan we aan de slag met verschillende oefeningen, methoden en rollenspellen waarin het aanleren van de benodigde vaardigheden centraal staan.
 
Weerbaarheid voor vrouwen:
Dojo Siriro, heeft een zelfverdedigingsprogramma ontwikkeld waarbij de combinatie gemaakt wordt tussen zowel psychische als fysieke weerbaarheidsbevordering voor vrouwen (vanaf 18 jaar).

Heb je soms het gevoel dat je in contact met mensen onzeker bent, de controle verliest of activiteiten vermijdt en deze dus niet doet. Dat er van alles kan gaan gebeuren en  je niet weet hoe hierop te reageren zowel verbaal maar ook fysiek. Dat je in paniek raakt en of niet meer in staat bent om jezelf te zijn. Of heb je het gevoel dat je niet sterk in je schoenen staat, het soms ontbreekt aan assertiviteit, je snel over je heen laat lopen doordat je misschien weinig zelfvertrouwen hebt?

Je kunt dit veranderen! Deze training is gericht op het doorbreken van dit proces.

Uit onderzoek blijkt dat verandering op zowel het psychologische vlak én door middel van fysieke training duurzame effecten oplevert. Ook mensen met een meer kwetsbare persoonlijkheid kunnen het zelfvertrouwen, de zelfverdediging en weerbaarheid verbeteren. Een combinatie tussen zowel lichaamsgerichte verandering naast fundamentele mentale emotionele verandering is daarom belangrijk. Voelen, ervaren en verwoorden maar ook fysieke zelfverdedigingstechnieken leren. Dus een zelfverdedigingstraining gericht op zowel de verdere verbetering van het zelfvertrouwen, de assertiviteit, bevorderen van de zelfkennis en autonomie én het aanleren van fysieke zelfverdedigingstechnieken.

Onderdelen van het programma zijn:

  • Eigen normen en zelfbeeld
  • Spanning en ontspanning
  • Bewustzijn van stem en lichaamshouding
  • Diverse zelfverdedigingstechnieken en trap en stoot technieken
  • Kunnen aangeven van eigen grenzen
  • Omgaan met dreiging
  • Inzicht in eigen valkuilen in contact met anderen
  • Toename van zelfvertrouwen
  • Stimuleren van de vindingrijkheid
  • Bewust worden van eigen gevoelens, gedrag en assertiviteit
  • Aandacht en piekeren

Door te werken aan de eigen persoonlijkheid en deze sterker te maken, kunnen vrouwen zich weer richten op de toekomst. In onderling overleg stemmen we een programma af op je eigen leerpunten. De training kan gegeven worden in zowel individueel als in groepsverband.