banner2 banner3 banner4

Kihon is het oefenen van fundamentele technieken: afweren, armstoten, trappen. Voor een goede beheersing van de basis technieken is het nodig dat je regelmatig oefent, met zoveel mogelijk concentratie en inspanning. Vorm Balans en stabiliteit zijn noodzakelijk voor de basis technieken. Denk hierbij aan de balans nodig voor een trap, maar ook aan de stabiliteit van je stand nodig om een aanval af te weren. De karateka moet kihon oefenen met de volgende gedachten:

Kracht en snelheid:
Karate is zinloos zonder kime, het focusseren van de grootste kracht op de aanval of de afweer.De spierkracht wordt geoptimaliseerd door gebruik van kime. Snelheid is essentieel voor karate en is direct gekoppeld aan alle technieken. Echter, snelheid is alleen zinvol als je de juiste controle weet uit te oefenen.

Concentratie:
Concentratie is belangrijk om een maximaal effect te hebben tijdens een aanval of afweer. Daarbij moet kracht efficiënt gebruikt worden, door alleen kracht in te zetten wanneer het nodig is, dus op het moment van "impact". Als je dat niet doet, gaat een groot gedeelte van je kracht verloren tijdens de beweging. Een karateka wisselt dus tussen momenten van spanning en ontspanning. Tijdens de ontspanning moet je altijd alert blijven. Versterken van spieren Een karateka moet steeds blijven trainen voor sterke, lenige spieren. Je moet ook weten welke spieren je inzet tijdens een techniek: alleen sterke goed getrainde spieren zorgen ervoor dat je sterk en effectief bent.

Ritme en timing:
Karate heeft een eigen ritme en je moet leren dit te begrijpen. Geen enkele techniek staat op zichzelf; door basis technieken te combineren kun je de timing oefenen. Door het ritme ziet karate er zo mooi uit.

Heupen:
De heupen zijn ontzettend belangrijk, maar worden vaak vergeten. Door je heupen te draaien, krijg je kracht in je aanval en afweer. Dit komt omdat de heupen dichtbij het zwaartepunt van je lichaam zitten. Elke techniek vereist een actieve inzet van de heup. Daarom zegt de sensei zo vaak: weer af met je heupen, stoot met je heupen en schop met je heupen.

Ademhaling:
Je ademhaling loopt gelijk met de techniek. Door goed adem te halen ben je in staat om op het juiste moment te ontspannen en aan te zetten. Daarom blaas je uit als je de aanval afmaakt. Dit is ook nodig om voldoende kime te krijgen. Als je goed ademt, regel je je ademhaling aan de hand van de situatie (bv aanval tegenover afweer).